S'està cercant, espereu....

Notícies Destacades | Ajuntament de València - València

Cerca de notícies

Data (dd/mm/aaaa)

Cerca per dia

Últimes notícies


Tornar

Aprovada l’actualització del conveni per desenvolupar l’estació intermodal de la Font de Sant Lluís

El nou document inclou la cessió de 9.800 metres quadrats de propietat municipal per executar la terminal logística del Corredor Mediterrani

• Estació de la Font de Sant Lluís

28/04/2023

La Junta de Govern ha autoritzat este matí l’addenda que modifica i prorroga per quatre anys el conveni subscrit en abril de 2019 entre l’Ajuntament de València, la Generalitat, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), Ports de l’Estat i l’Autoritat Portuària de València (APV) per al desenvolupament de la terminal intermodal i logística de la Font de Sant Lluís. El document arreplega la cessió de més de 9.800 metres quadrats de propietat municipal per implantar la nova estació, inclosa en les obres del Corredor Mediterrani. L’alcalde, Joan Ribó, ha destacat el valor d’esta infraestructura, que farà que “el port puga, cada vegada més, transportar el seus contenidors mitjançant el transport ferroviari”.
 

Així, el contingut del conveni s’adequa per contemplar l’aportació, per part del consistori, de 9.809,13 metres quadrats compresos en l’àmbit del pla especial per a l’ampliació d’instal·lacions ferroviàries. L’Ajuntament era titular d’estos terrenys, que van ser objecte de mutació demanial, és a dir, van patir un canvi d’afectació per a una finalitat distinta, en este cas, la seua incorporació a l’àrea on s’alçarà la terminal. Es tracta d’una instal·lació que forma part de la xarxa de nodes intermodals estratègics amb què Adif pretén integrar el ferrocarril en la cadena de transport i potenciar el transport de mercaderies amb tren.

Igualment, el nou text inclou l’ajuda del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation Eu, i revisa les obligacions de les parts i el finançament de les actuacions. El conveni no suposa cap implicació econòmica per a l’Ajuntament. Ara bé, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es compromet a assignar a ADIF una ajuda per al desenrotllament de l’estació estimada en 34 milions d’euros. També s’acorda que la Generalitat, a més d’aportar una superfície de 357.775,10 metres quadrats, actue com a ens promotor d’un pla especial per concretar els usos i paràmetres urbanístics de l’àmbit d’intervenció.

A més, ADIF aportarà 18.599 metres quadrats sobre els quals s’executarà part de la terminal, les obres ja executades en la preurbanització i instal·lacions ferroviàries en els terrenys esmentats, així com el projecte funcional i el projecte constructiu de la fase I, que ja estan redactats. De la mateixa manera, ADIF licitarà i contractarà l’execució de les obres de construcció del projecte de la fase I, amb un import de fins a 35 milions d’euros.

Per la seua part, l’APV participarà amb un màxim de 15 milions d’euros, com a inversió financera, per tal de complir amb les finalitats de la societat mercantil estatal que es constituirà per a la gestió de la terminal de la Font de Sant Lluís, de la que formaran part l’APV i ADIF. Totes dos entitats finançaran les accions previstes en el conveni per un màxim de 50 milions d’euros, que es voran reflectits com a aportació al capital social de la societat mercantil, distribuïts en diferents anualitats fins 2025.

Obres d’ampliació

L’objectiu de les obres d’ampliació és dotar la terminal de les infraestructures i servicis necessaris per convertir-la en una zona logística ferroviària de mercaderies a València, que complementarà la del port, potenciarà el trànsit de mercaderies intermodal amb infraestructures resilients i sostenibles, i contribuirà a reduir la petjada de carboni del trànsit de mercaderies. L’actuació s’enquadra en l’Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada 2030 del govern central, amb què es busca incrementar el transport ferroviari de mercaderies mitjançant l’impuls de nodes estratègics intermodals situats en eixos prioritaris de mercaderies.

Les obres de la primera fase, adjudicades a l’empresa Coalvi, consistixen en l’ampliació de l’estructura, electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions per posar en servici un nou eix logístic amb quatre vies de 750 metres de longitud i ample mixt, destinat a càrrega i descàrrega de contenidors, i quatre vies d’estacionament de locomotores.

L'estació està situada al Corredor Mediterrani, al costat del port, i forma part de la xarxa transeuropea de transport, per la qual cosa constituïx un node clau que afavorix la interconnexió, la interoperabilitat i la intermodalitat dels servicis de transport, i possibilitarà la circulació de trens en ample estàndard entre València i la frontera francesa.